TWEE KANTEN

Duurzaam ondernemen is ‘in’. Het lijkt zelfs een beetje een hype te worden terwijl veel mensen niet of nauwelijks weten wat het betekent.

Veel mensen denken alleen aan het besparen van energie terwijl bijvoorbeeld het op een hoog nivo inrichten van een parkeerterrein bij een winkelcentrum ook tot ‘duurzaam’ gerekend zou kunnen worden. Een bezoek aan het  winkelcentrum wordt als prettig ervaren, het centrum gaat ‘langer’ mee en investeringen (en daarmee materialen) krijgen daardoor een hogere levensduur.

Bij het produceren van bouwproducten wordt vaak al rekening gehouden met het milieu. Het is jammer dat over de voor- en nadelen van de producten nog weinig echt concreet bekend is. Het produceren van aluminium kozijnen is bijvoorbeeld milieubelastend; de levensduur is echter misschien wel 30 jaar terwijl kozijnen van milieuvriendelijk geproduceerd vurenhout maar 15 jaar mee gaan.

Het begrip duurzaamheid heeft dus een keerzijde. Alles wat eenvoudig en voor dezelfde prijs toepasbaar is, kan direct worden toegepast. Om zorgvuldig afwegingen te kunnen maken, is het naar onze mening noodzakelijk om met u als opdrachtgever persoonlijk in gesprek te komen.